Herkullista luomua blogi

Suklaata tihkuvat proteiinispelttipannukakut (vegaaninen, luomu, myös gluteeniton vaihtoehto)

Nappaa tästä käyttöön helppo resepti proteiinipannukakuille! Kesällä lämmin sää ja auringonpaiste kutsuvat liikkumaan. Aikaa kuluu enemmän ulkona ja menossa. Se tarkoittaa myös huolettomampaa syömistä,  jossa tärkeintä on nautiskelu ja riittävä energiansaanti.

Proteiinipannukakut, proteiiniletut, proteiinilätyt – mitä nimeä haluatkaan käyttää, tämä välipala on todellinen voimanpesä! Pannukakut ovat pieniä, pulleita ja pyöreitä. Resepti on yksinkertainen ja nopea, kuten kesällä kuuluukin.

Reseptin ainesosat valitsimme huolella: kotimaiset SunSpeltin spelttijauhot ovat täysjyväjauhoja ja sopivat myös monille herkkävatsaisille. Gluteenittomaan vaihtoehtoon jauhojen sijaan käytetään gluteenittomia kaurahiutaleita, jotka surautetaan blenderissä jauhoksi. Proteiinijauhe reseptissä on hamppuproteiinia, mutta sen sijaan voi käyttää yhtä hyvin myös muuta kasviproteiinia. Makeus tulee ilman valkoista sokeria banaanista. Mikään terveysresepti tämä ei silti ole, sillä pannukakkujen väliin lusikoidaan aimo annos kookossuklaalevitettä. Cocomi-levitteet ovat ihastuttavia kookossokerilla makeutettuja tahnoja, joissa maistuvat hasselpähkinä, cashew, ja tumma suklaa. Vegaaniset herkkulevitteet sopivat niin lusikoitavaksi suoraan purkista, myös vaikkapa jätskin maustamiseen – tai pannukakkujen väliin!

Resepti:

  • 1 dl vettä tai kasvimaitoa
  • 1 banaani
  • 1,25 dl spelttijauhoa (gluteeniton versio: gluteenittomia kaurahiutaleita blendattuna jauhoksi)
  • 0,25 dl Impolan hamppuproteiinia
  • 1 tl leivinjauhetta (gluteeniton/vatsaystävällinen versio: 1 rkl psylliumia)
  • paistoon neitsytkookosöljyä

Pinnalle:

Cocomi-kookossuklaalevitettä tai kookospähkinälevitettä

 

Ohje:

  1. Laita ensiksi Cocomi-levite kuumaan vesihauteeseen sulamaan.
  2. Sekoita sitten pannukakkuainekset ja anna turvota noin 10 minuuttia. Lisää tarvittaessa pieni määrä vettä, jos taikina tuntuu tankealta. Taikinan kuuluu olla lusikoitavaa, eli se ei ole löysän juoksevaa kuten vaikkapa vohveli- tai lettutaikina.
  3. Ota lusikallinen taikinaa ja laita se kuumennetulle ja öljytylle pannulle. Painele puulastalla massa tasaiseksi ja siloittele reunat pyöreiksi.
  4. Jos paistat pannukakut hiiliteräspannulla tai valurautapannulla, kannattaa puulastaa työntää pannukakun reunojen ali heti taikinan alkaessa paistua. Näin ehkäiset pannukakun tarttumisen pannuun.
  5. Kiepauta pannukakku ympäri ja paista myös toiselta puolelta pehmeän ruskeaksi.
  6. Pinoa pannukakut torniksi, jonka jokaisen kerroksen väliin laitetaan lusikallinen Cocomi-suklaalevitettä.
  7. Halutessasi voit laittaa raikkautta tuomaan pannukakkuun myös marjoja tai hedelmän siivuja.

 

 

               

Kirjoittajasta Näytä kaikki tekstit

Sisli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *